Cipru este unul dintre acele locuri foarte potrivite pentru o vacanta in familie, insa foarte des subestimate de parintii care cauta destinatii child friendly. Si noi l-am ales pe principiul unde e cel mai cald la sfarsit de decembrie si-avem zbor direct. Am vazut ca-s multe situri arheologice. Nu prea ne-au interesat fiind cu Ana de un an. La fata locului, insa, am avut parte de multe surprize placute si-acum, cu ea de trei ani jumatate insula pare si mai ofertanta. Pe langa ce poti vedea si face, Cipru are un mare avantaj pentru familii – localnicii adora copiii, chiar si cele mai izolate restaurante au scaune pentru cei mici si atmosfera in general e suficient de relaxata cat sa te simti bine cu copii de orice varsta.

Despre aventurile noastre prin Cipru v-am povestit pe larg acu doi ani. Astazi vreau sa va arat lista noastra cu locuri de vizitat in patru cand mai ajungem pe insula.

Admirati flamingo la Hala Sultan Tekke

Hala Sultan Tekke-4Hala Sultan Tekke-2
Moscheea Hala Sultan Tekke se afla pe malul Lacului Sarat Larnaca unde, din noiembrie pana in martie, poti admira flamingo roz. Pentru Ana de un an si doua luni a fost oarecum interesant sa vada pasarile, i-a placut mai mult sa se joace cu pietricele si sa mearga pe aleea ce duce la moschee. Ana de trei ani cred ca ar fi mult mai captivata de flamingo, mai ales ca roz e culoarea ei preferata 🙂 Noi nu ne mai puteam lua ochii de la picioarele lor delicate si gatul care ziceai ca sta sa se rupa.

Descoperiti impreuna gusturi noi

bebe_in_cipru-1
Mesele cu meze au fost o alta experienta pe care-am savurat-o in trei si pe care v-o recomand calduros. Meze sunt portii mici de mancare servite in mod normal ca aperitive sau ca insotitor pentru bauturi – cam cum sunt tapas in Spania. In Cipru, insa, poti opta pentru un pranz doar cu mezze, de multe ori fara sa stii ce urmeaza sa mananci. Te intreaba cel mult daca vrei mezze cu peste sau cu carne dupa care incep sa-ti aduca farfurioare cu bunatati si nu se mai opresc :)) Cel putin asa am patit noi cand am mancat in tavernele din satele de munte. Ana a fost mai mult decat incatata sa-si bage degetelele in castronase, sa incerce painea lor cu iaurt si cu tot felul de paste. Iar daca tot ajungeti in Cipru, musai sa incercati branza Halloumi la ea acasa.

Observati diferentele culturale din Nicosia

Nicosia_Sud_Cipru-1Nicosia_Nord_Cipru-2
Nicosia e singurul oras in care am ajuns pana acum care are frontiera in centrul lui prin care treci dintr-un stat intr-altul fara sa schimbi orasul 🙂 Practic insula e impartita in doua: republica Cipru unde traieste populatia de origine greaca si Ciprul de Nord, autoproclamat in 1983 si recunoscut doar de catre Turcia, unde traieste populatia de origine turca.

Cum treci frontiera, parca intri intr-o alta lumea – mai colorata, mai galagioasa, mai haotica. Noua ne-au placut foarte mult si partea greaca, si partea turca si mai ales schimbarea brusca de peisaj. Am ales sa mergem singuri in Nicosia, insa a doua oara am lua-o si pe Ana. Pentru copilasi care abia au inceput sa mearga nu stiu daca-i cel mai bun loc de explorat, insa pentru cei mai mari cred ca e o super experienta.

Pierdeti-va prin satele de munte

fity_panorama_cipru-2
Cele mai frumoase amintiri din Cipru sunt legate de incursiunile in zona de munte. Drumul de la Paphos la Fyti s-a lasat cu super panorame si mancare delicioasa. Nu stiu cum sunt satele astea in sezon, dar in decembrie nu vedeai picior de turist, era asa o liniste si localnicii se uitau curiosi la tine – fix ce ne place noua cel mai mult.

Gustati capsunile de pe marginea drumului

capsuni-1
Ana a gustat pentru prima data in viata ei capsuni in Cipru. Tot vedeam pe marginea drumului tarabe. In ultima zi ne-am oprit langa una dintre ele sa vedem care-i oferta. Erau acolo capsuni la caserola si dulceata de capsuni. Am luat si, si. Au fost delicioase si ne-a parut rau ca ne-am prins asa tarziu de existenta lor.

Urcati-va pe o camila

Vizita la Camel Park am pus-o pe lista cu activitati pentru a doua incursiune in Cipru. Atunci, la un an si doua luni, Ana mi s-a parut putin cam mica. Ce mi-a placut e ca au pe langa plimbarile pe camile tot felul de activitati pentru copii – trenulet, bumping cars, camera cu oglinzi care deformeaza, leagane si o piscina (de fapt doua – una pentru adulti si una pentru copilasi).

Aflati cum se obtine uleiul de masline

Tot la capitolul experiente pe care vrem sa le incercam cum ajungem a doua oara pe insula se numara si vizita la parcul muzeu Oleastro. Imi inchipui ca e ca un muzeul al satului axat pe productia de ulei de masline incepand cu cele mai vechi tehnici (zdrobitul maslinelor cu picioarele) pana la cele mai moderne. Pe langa partea educativa, mai au si un spatiu de joaca pentru cei mici, plimbari cu magarusii si o mini ferma.

Adoptati un magar

Ca veni vorba de magarusi, vrem sa ne oprim si la Donkey Sanctuary unde un ONG din UK are grija de magari abandonati sau prea batrani/bolnavi pentru a fi pusi la munca de catre localnici. Cei mici se pot plimba pe magarusi si pot afla mai multe despre cum sunt ingrijiti.

Fiti protectorii testoaselor pe plaja Alagadi

Interesant e si proiectul North Cyprus Turtle Project in cadrul caruia poti merge noaptea sa pazesti testoasele care-si depun ouale pe plaja Alagadi. Din iunie pana in august te poti inscrie sa mergi cu sacul de dormit pe plaja si sa ai grija ca testoasele sa-si faca treaba nederanjate. Pentru copii putin mai mari mi se pare o super experienta si dormitul pe plaja, si pazitul testoaselor.

Vizitati castele de poveste

17164373928_f920205da6_k
Si-am ajuns la al zecelea motiv si mare nostru of. In Cipru de Nord se gasesc mai multe castele de poveste, numai bune de explorat cu intreaga familie. St Hilarion Castle, de exemplu, se zice ca ar fi fost inspiratia lui Walt Disney pentru castelul din Alba ca Zapada. Noua ne-au facut cu ochiul si Kyrenia Castle, si Abatia Bellapais.

De ce zic ca-i marele nostru of? Pentru ca desi Ciprul de Nord ne-a atras ca un magnet, ne-a fost teama sa intram cu masina inchiriata acolo. Am tot citit ca daca ai un accident, fie el si minor, nu te lasa sa iesi din tara pana nu se rezolva lucrurile si asta poate sa dureze. Ne-a speriat destul de tare, mai ales ca in Cipru se conduce ca la englezi, invers fata de Romania. Pentru Bogdan nu era prima data cand conducea pe stanga, dar asta nu insemna ca era extrem de sigur pe masina si-am zis sa nu riscam. La urmatoarea vizita o sa abordam problema putin altfel, o sa cautam tururi de o zi, doua prin regiune ca sa putem vedea minunatiile fara stres.

Informatii utile

Cum ajungi in Cipru
Exista foarte multe zboruri directe Bucuresti – Larnaca. Wizz Airul are curse marti si sambata, ambele de dimineata. Blue Air zboara luni, miercuri, vineri, duminica, cursele fiind de seara. Si Taromul are curse aproape zilnic (exceptand sambata la dus si duminica la intors), insa orarul de zbor e groaznic mai ales daca mergi cu copiii (la intoarcere pleci din Larnaca la 3:40 dimineata si ajungi in Bucuresti la 6:00).

Eu as face o combinatie de Wizz la dus ca sa ajung acolo la 8 dimineata si Blue Air la intors ca sa plec la noua seara inspre Bucuresti. Asa am castiga doua zile pline de vacanta.

Cand sa mergi
Iulie si august sunt lunile aglomerate, ca mai peste tot, si destul de calduroase. Vremea buna tine la ei mai mult ca la noi. In octombrie, de exemplu, temperaturile se invart intre 22 si 27 de grade si sunt, in medie, cam trei zile ploioase toata luna.

Noi am fost iarna, de Revelion, si-am avut parte de vreme blanda, numai buna de explorat insula (15 – 16 grade).

Oferta de vara
Noi am stat la Le Meridien Limassol pe care vi-l recomand cu toata increderea. Din pacate e in renovare pana in 2017 si nu stiu daca dupa ce-l redeschid vor mai pastra super facilitatile pentru copii (auzisem ca o sa se axeze pe partea de cazino si adults only :().

HOTEL ASTERIAS BEACH

O alternativa de cazare child friendly, cu scor foarte bun pe tripadvisor (4,5/5) e Asterias Beach Hotel. Are camere pentru familii, piscina pentru copii si club pentru copii de patru ani+, gratuit, cu supraveghere. Pentru cei mai mici pun la dispozitie, contra cost, servicii de baby sitting, iar in curtea hotelului exista si loc de joaca. Gasiti aici o oferta pentru vara asta, cu charter, cazare si demipensiune in caz ca v-am convins sa luati in considerare Cipru pentru vacantele cu cei mici 🙂