Mexic era si nu prea pe lista mea cu destinatii in care vreau sa ajung cat de curand. Visam la Cuba, Peru si Brazilia. Ne-am cumparat bilete de avion pentru Cuba, in noiembrie, dar Bogdan n-a mai putut pleca in perioada respectiva. Singura si insarcinata nu mi-a venit sa ma duc intr-o destinatie destul de dificila, scumpa si diferita de orice loc in care am ajuns pana acum. El a vrut sa se revanseze cu o calatorie la final de an, cand putea sa-si ia liber. Destinatia o alegeam eu. Si asa am ajuns in Mexic.

De ce Mexic

Sunt o friguroasa si jumatate, asa ca iarna imi doresc mereu sa migrez catre tari calde. Sa fie minim 24-25 de grade, mi-am zis. Aveam varianta Caraibelor sau Asia. Dupa experienta Bali si Hong Kong, am taiat repede Asia de pe lista. Am ramas cu Caraibele, de unde am ales destinatia catre care am gasit bilete de avion cat de cat ok ca pret. Nu ma asteptam la cine stie ce oferte avand in vedere perioada dorita (Revelionul la destinatie) si toamna care deja incepuse (deci nu tu early booking). Sub 1000 de euro/persoana daca se poate. Si s-a putut, catre Cancun.

E sigur?

Asta a fost prima intrebare pe care le-am adresat-o celor de la Ovi Travel, agentia cu care ne tot organizam vacantele de o vreme incoace, de cand nu prea mai avem timp sa sapam pe net dupa oferte si hoteluri faine cat e ziua de lunga. Nu de alta, dar vrem sa inchiriem si o masina pe-acolo, sa avem libertate de miscare si parca n-am vrea sa facem slalom printre focuri de mitraliera sau sa ajungem prin cine stie ce beci. Este, in peninsula Yucatan cel putin. Bun!

Unde stam

Am luat biletele de avion dupa care am ajuns la subiectul hotel. Nu stiu de ce, dar fanteziile mele intr-ale calatoriilor de vis includ mereu o plaja idilica, cu nisip fin si apa cristalina. Zic ca nu stiu de ce pentru ca niciodata, dar niciodata n-am chef sa stau pe plaja cand ajung la fata locului, iar intre mare si piscina, aleg mereu piscina. Gandindu-ma la plaja mea idilica si citind una alta pe net, m-am hotarat la Playa del Carmen – mai putina agitatie decat in Cancun, plaja foarte ok, ferita de valuri puternice de Insula Cozumel. Am primit mai multe optiuni de la agentie care se incadrau in buget, toate all inclusive, am ales Riu Tequila Beach Club si m-am vazut zacand pe un sezlong de dimineata pana seara, cu mancare buna si relaxare cat cuprinde.

Cum a fost de fapt

Habar n-am cum arata plaja complexului. In cele 10 zile petrecute in Playacar (hotelul nu e chiar in Playa del Carmen, ci intr-o zona putin mai linistita si mai selecta) n-am ajuns nici macar o data acolo. In schimb, mancarea m-a dat gata (in cel mai bun sens) si m-a tinut mai aproape de hotel decat as fi vrut. La finalul sederii in Mexic mi-a parut rau ca n-am experimentat mai mult street food-ul din Yucatan, dar ce aveam la hotel era atat de bun si preplatit incat mai mereu ne venea sa ne intoarcem pentru masa. Personalul era foarte relaxat si prietenos, atmosfera placuta, multi europeni de toate varstele, plus americani si cativa asiatici rataciti. Cele cinci stele nu prea erau ele cinci dupa asteptarile din Europa, dar per total nu pot sa ma plang, a fost o alegere inspirata.

Ce am facut prin zona

Ca de fiecare data, ne-au mancat talpile. Plaja a fost rapid inlocuita cu plimbari cu masina prin zona. Sau cu taxi-ul, sau cu ferry-ul. Am ajuns si la obiective super-mega-turistice, ca Chicen Itza sau Xcaret, dar am descoperit si locuri linistite, pline de farmec ca oraselul colonial Valladoid sau Puerto Morelos.

O scurta trecere in revista ar arata cam asa:

Apusul in Puerto Morelos

La jumatatea distantei dintre Cancun si Playa del Carmen e oraselul asta care, privit de la malul marii pare mai mult un sat pescaresc. Dupa masa, chiar inainte sa apuna soarele, pe ponton vedeai mai multi localnici, iesiti la pescuit sau la o sueta, iar terasele aliniate pe faleza gazduiau un mix de straini si mexicani.

Puerto Morelos e o destinatie potrivita si pentru snorkeling sau scufundari. Am inteles ca reciful din larg e mai bine pastrat decat cel din zona Cancunului, iar o excursie de 2 – 3 ore cu barca pentru snorkeling costa in jur de 25 de dolari de persoana. Din pacate n-am apucat sa testam activitatea asta, dar e ceva ce am vrea sa facem data viitoare.
experiente mexic-6experiente mexic-7

Balaceala intr-un rau subteran, in Xcaret

In Peninsula Yucatan sunt mai multe parcuri tematice, foarte intens promovate. Biletele sunt destul de scumpe, dar ai ce face o data intrat. In Xcaret iti poti petrece chiar mai mult de-o zi fara sa te plictisesti. O sa revin cu un articol separat pe tema asta, mai ales ca e un loc fain de mers cu copiii, insa pana atunci spun doar ca am ales parcul asta pentru raul subteran prin care poti sa inoti si pentru spectacolul de tip hollywoodian care are loc in fiecare seara, dupa lasarea intunericului.
Xcaret, Soy Mexico Xcaret, Soy Mexicoexperiente mexic-3

Revelionul la Riu Tequila

experiente mexic-5
revelion_mexic-1Spre deosebire de Cipru unde am fost destul de dezamagita de atmosfera de Revelion, aici ne-am simtit foarte bine. Sala mare, de 500 de persoane, in care am luat cina era decorata cu luminite si sculpturi de gheata. Plutea o relaxare in aer, iar bufetul suedez continea tot felul de preparate cu specific mexican, asiatic si european. Aveau sushi decent, o varietate de branzeturi frantuzesti, fructe de mare cat cuprinde, iar de fantana cu ciocolata belgiana nici nu va mai pomenesc 🙂

Nu stiu cum a fost spectacolul de dupa cina, imi inchipui totusi ca destul de cuminte 🙂 Asa ca  cei ce-si doresc petreceri cu dans pana dimineata, alcool si artificii, ar trebui sa se orienteze catre Cancun.

Dupa atata mancare buna, spre rusinea mea, am adormit si m-a prins ora doisprezece in lumea viselor. Dar macar am inceput anul cu burta plina, odihnindu-ma. Nu m-ar deranja sa o tin tot asa.

Snorkeling pe Insula Cozumel

Renumita pentru oportunitatile de snorkeling si scufundari, Insula Cozumel e invadata de turisti dornici sa vada pestii colorati care se invart pe langa al doilea cel mai mare sistem de recife de corali din lume.

Ca sa ajungem acolo am luat ferry-ul din Playa del Carmen (circula din ora in ora si poti lua bilete cand ajungi in port, nu e nevoie de rezervare), iar pe insula am contractat un sofer care ne-a plimbat vreo trei ore pe unde am vrut noi. Si-am vrut sa vedem plajele mai linistite din estul insulei, unde valurile mari te cam impiedica sa faci baie, dar peisajul natural e de vis. Am vrut sa ajungem la fabrica de ciocolata de care taximetristul nu auzise, dar care are ateliere de facut ciocolata, degustari si tablete delicioase de luat acasa. Si ne-am mai dorit sa facem snorkeling fara sa mergem cu barca, direct de pe plaja.
experiente mexic-9experiente mexic-8

Tur culinar in Playa del Carmen

Emily e o americanca stabilita de cativa ani in Cozumel, care organizeaza tururi culinare atat pe insula, cat si in Playa del Carmen. Noi am optat pentru al doilea tur si ne-am bucurat sa descoperim alaturi de ea feluri de mancare traditionale, preparate pe strada sau in bombite in care n-am fi intrat in veci, singuri. Intre doua degustari am ajuns si intr-o piata ca sa vedem cu ochii nostri cate feluri de ardei iuti au mexicanii 🙂
experiente mexic-10

Baie sub clar de luna, in Akumal

In Akumal ajungi, in principiu, ca sa vezi broastele testoase. Noi am preferat sa mergem dupa lasarea intunericului, pentru ca nu tineam sa observam broastele si asa am evitat aglomeratia. Bogdan s-a incumetat chiar sa faca o baie sub clar de luna. Eu l-am asteptat pe nisipul fin, observand grupurile vesele de mexicani care-si strangeau lucrurile de pe plaja.

Momentul culminant al serii a fost, cu siguranta, intalnirea cu domnul Elote – stiuletele de porumb fiert, uns cu chilli si maioneza, presarat cu branza si condimentat cu un sos ciocolatiu picant. Auzisem de el de la Emily, din turul culinar, si m-am bucurat ca am avut ocazia sa-l si gust. Yummmyyyyy!
experiente mexic-21experiente mexic-11

La pas prin Valladoid

Valladoid este un fost orasel colonial, cu strazi perpendiculare, linistite si case cu fatade colorate. Probabil ca un localnic ti-ar spune ca n-ai ce face pe-acolo, insa pentru noi a fost o intalnire cu Mexicul autentic. Sau cel putin mult mai autentic decat cel de pe Riviera Maya.
experiente mexic-22experiente mexic-23

Baldabac in Cenotele Dzitnup

Pe lista mea cu experiente musai de incercat in Mexic statea la loc de cinste o baie in cenote – puturi naturale din calcar, cu apa pe fund. Mi-am indeplinit dorinta la Dzitnup, inotand intr-o pestera cu liane, stalactite si un mic orificiu prin care patrundea lumina naturala. Vedeam umbre negre pe deasupra capului – liliecii, locatari ai pesterii, iar pe la picioare, in apa, ma gadilau niste pestisori negri. Nu pot sa ma pronunt daca mi-a placut sau nu. M-am cam speriat putin cand am obosit in mijlocul apei si fundul nici nu se vedea cu ochiul liber. A fost o experienta inedita, asta e clar.
experiente mexic-12experiente mexic-14

Pe doua roti, prin jungla, la Coba

Coba e un fost oras mayas, rival celui de la Chichen Itza. Ruinele lui sunt raspandite prin jungla, iar piramida principala, spre deosebire de cea de la Chicen Itza, poate fi escaladata. Are 130 de trepte inegale si cam alunecoase. Eu m-am oprit pe la un sfert din distanta de varf, mai mult de teama coboratului cu burtica. Bogdan a ajuns pana in varf si panorama pare faina judecand dupa pozele lui.

Insa dincolo de piramida, mi-a placut ca am putut inchiria biciclete cu care am strabatut mult mai rapid distantele destul de mari dintre ruine. Iar pentru cei care nu stiu sau nu vor sa pedaleze, exista velo-taxi-uri.
experiente mexic-15experiente mexic-16

Chichen Itza

E unul dintre cele mai vizitate obiective turistice din Mexic, tot un fost oras mayas. Ruinele sunt ceva mai grupate decat la Coba si in doua ore ai timp sa te plimbi peste tot prin zona arheologica. Noi am ajuns cu doua ore inainte de inchidere cand nu mai era asa aglomerat situl. Desi erau placute cu descrieri la fiecare obiectiv, parca mai bine ar fi fost sa gasim un ghid carismatic care sa ne spuna povesti despre loc si vremuri demult apuse.
experiente mexic-18experiente mexic-17

Pranz la Puerto Morelos

Spre sfarsitul sederii in Mexic ne-am intors in Puerto Morelos unde auzisem ca se gaseste unul dintre cele mai bune restaurante cu fructe de mare, fara pretentii, in care localnicii mananca cot la cot cu turistii – Pelicano’s. A fost o placere sa savuram tocanita de caracatita si crevetii in sos de cocos, la umbra terasei, intr-o zi torida de ianuarie 🙂
experiente mexic-25caracatita-1

Cina in parc, in Playa del Carmen

Iar seara am dat o fuga pana in parcul situat la intersectia Calle 2 cu Avenida 15 din Playa del Carmen unde stiam de la Emily ca e o piata de noapte frecventata de localnici. Ne-am pus la grea incercare papilele gustative luand un burrito de vita si patru tacos, fiecare cu alt amestec de carne de porc, si scaldandu-le in sosuri despre care habar n-aveam cat de picante sunt 🙂 Ne-am hotarat la preparatele astea dupa ce am observat ce cumpara oameni de-ai locului si n-am dat gres. Dincolo de iuteala sosurilor, au fost delicioase.
experiente mexic-20

E o destinatie potrivita pentru gravide

Eu zic ca e, mai ales pentru ca-ti permite sa faci ce te simti confortabil sa faci cu burtica. Daca vrei doar sa te relaxezi, ai resorturi faine, cu mancare pentru orice gust si conditii de igiena foarte bune. Daca vrei sa combini relaxarea cu activitati nu foarte solicitante, ai si optiunea asta. Daca vrei sa explorezi, zona e sigura. Daca vrei sa mananci ca localnicii, riscul de toxiinfectii e mult mai scazut decat in alte parti ale lumii.

Singura mare steluta la da-ul meu e drumul. Am facut 24 de ore pana acolo si nu e ceva ce as recomanda oricui. Eu ma stiam pe mine, stiam cum imi reactioneaza corpul la drumuri de 8-10 ore cu avionul si mi-am asumat cele doua zile petrecute prin avioane si aeroporturi. N-a fost placut, n-a fost nici un capat de tara. Dar n-as sfatui pe cineva care n-a mai avut parte de zboruri long haul sa inceapa in timpul sarcinii, fix cu un drum pana in Mexic.

Ce as face diferit

Acum, stiind tot ce stiut, mi-as organiza putin altfel vacanta in Mexic.

In primul rand, nu m-as mai lasa inselata de distante. Prima data cand m-am uitat pe harta mi s-a parut ca peninsula e suficient de restransa ca dimensiune incat sa pot sa o explorez dormind intr-un singur loc. Nimic mai fals. Data viitoare mi-as rezerva cazare cate 2-3-4 nopti pe o coasta, in centru si pe cealalta coasta.

In al doilea rand, nu mi-as mai lua cazare all inclusive. Mancarea mexicana e atat de buna, peninsula e foarte ofertanta la capitolul “de vazut si facut”, asa ca e pacat sa iti petreci mult timp in hotel, oricat de fain ar fi el. Noi, ce-i drept, veneam dupa o perioada grea, terminati, nedormiti si stresati asa ca ne-a prins bine leneveala prelungita, insa am ramas cu regrete ca n-am umblat pe cat de mult am fi putut. As merge pe cazare cu mic dejun, in hoteluri micute si cochete (nu resorturi) si m-as bucura la maxim de gastronomia locala si atractiile din zona.

In al treilea rand, m-as duce putin mai pregatita psihic pentru tepe mexicane. Dupa inceputul usor neplacut al incursiunii noastre in Mexic, tepele au continuat, insa vacanta ne-a priit. Senzatia mea e ca mexicanii nu sunt rau intentionati, ci mai degraba nu foarte bine organizati. Si cand le vezi fetele rotunde si zambetul relaxat (nu miserupist), ti-e mult mai usor sa treci peste balbe si neplaceri. Sau cel putin noua ne-a fost si ne-am intoarce oricand pentru un nou sejur in Yucatan.

Informatii utile

In zonele in care ne-am plimbat noi (coasta de est si centrul peninsulei) soselele erau bune si in sapte zile nu ne-a oprit nici un politist (cum am tot citit pe net ca se intampla pentru a primi spaga). Autostrazile sunt destul de scumpe, dar macar poti sa mergi cu 110km/h. Taxele de drum (dus-intors) pentru a ajunge din Playa del Carmen la Chichen Itza, de exemplu, au fost de circa 560 pesosi mexicani (aproximativ 40 de dolari).

Locurile despre care v-am povestit mai sus sunt distribuite geografic cam asa:

Benzinariile (Pemex) sunt cam rare, le gasesti in principalele statiuni sau asezari turistice si e bine sa nu te aventurezi pe drumeaguri cu rezervorul mai mult gol decat plin. Am inteles ca atunci cand faci plinul poti avea parte de tot felul de surprize, gen sa platesti si benzina pusa de cel de dinaintea ta. E indicat sa iesi din masina si sa te uiti la ecranul pe care e afisat numarul de litri. Asa o sa te asiguri ca cel care-ti pune benzina reseteaza contorul inainte de a alimenta.

Pe Riviera Maya poti plati si in dolari americani, si in pesos mexicani. In statiuni gasesti bancomate de pe care poti scoate pesos, iar taxa de extragere varianza intre (35 si 80 de pesos, nu in functie de suma extrasa, ci in functie de bancomat). In schimb, sunt anumite obiective turistice care au taxa de intrare doar in pesos si nu accepta altceva. (la cenote am intalnit situatia asta) Sau, la Chichen Itza unde taxa de intrare e maricica accepta si dolari, si pesos, dar nu se poate plati cu cardul. Cel mai bine e sa ai la tine, in orice moment, suficienti pesos cat sa platesti totul in ei. N-ai cum sa dai gres si iesi mai ieftin decat daca platesti in dolari americani.